Μετάβαση στο περιεχόμενο

Πώς οι επικείμενες φορολογικές αλλαγές ωφελούν τους ιδιοκτήτες ακινήτων στην Ελλάδα

Ακίνητα

19.09.2025

Homeowner calculating rental income tax Greece savings in 2026

Στην 89η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε μια σειρά αλλαγών στον φόρο ακίνητης περιουσίας που επηρεάζουν άμεσα τους ιδιοκτήτες κύριας κατοικίας και τους υποψήφιους ξένους αγοραστές. Εάν είστε ιδιοκτήτης κατοικίας ή σκοπεύετε να αγοράσετε ακίνητο στην Ελλάδα, εδώ είναι όσα πρέπει να γνωρίζετε για τα μέτρα που ανακοινώθηκαν στις αρχές Σεπτεμβρίου 2025.

Ελάφρυνση του φόρου ακίνητης περιουσίας (ENFIA) για τους ιδιοκτήτες κατοικιών σε χωριά

Υπάρχουν καλά νέα για τους ιδιοκτήτες ακινήτων σε μικρές πόλεις ή χωριά με 1.500 κατοίκους ή λιγότερους. Από το 2026, οι ιδιοκτήτες κύριας κατοικίας σε αυτές τις περιοχές θα δικαιούνται μείωση κατά 50% στον ετήσιο φόρο ακίνητης περιουσίας (ΕΝΦΙΑ). Μέχρι το 2027, ο φόρος θα καταργηθεί εντελώς για αυτή την ομάδα. Το μέτρο ωφελεί ιδιοκτήτες σε 12.720 ελληνικά χωριά. Η ελάφρυνση αυτή ισχύει μόνο για κύριες κατοικίες, όχι για εξοχικές ή δευτερεύουσες κατοικίες, και αποσκοπεί στη στήριξη των κοινοτήτων εκτός των μεγάλων πόλεων. Ως κύρια κατοικία ορίζεται το ακίνητο που αποτελεί την κύρια και μόνιμη κατοικία ενός ατόμου.

Απλοποιημένοι φόροι εισοδήματος από ενοίκια από το 2026

Όλο και περισσότεροι ιδιοκτήτες εκμισθώνουν τα σπίτια τους, μακροπρόθεσμα ή βραχυπρόθεσμα, για επιπλέον εισόδημα. Μια νέα ενδιάμεση κλίμακα καθιστά τη φορολογική κλίμακα πιο δίκαιη για πολλούς από αυτούς. Μέχρι το 2025, τα εισοδήματα από ενοίκια μεταξύ 12.001 € και 35.000 € φορολογούνταν με συντελεστή 35%. Από το 2026, εισάγεται μια νέα κλίμακα 25% για εισοδήματα μεταξύ 12.001 € και 24.000 €, δημιουργώντας μια πιο ομαλή κλίμακα. Οι προηγούμενες κλίμακες (2025):

  • Έως 12.000 ευρώ: 15%

  • 12.001 € έως 35.000 €: 35%

  • Πάνω από 35.000 ευρώ: 45%

Από το 2026:

  • Έως 12.000 ευρώ: 15%

  • Από 12.001 € έως 24.000 €: 25%

  • 24.001 € έως 36.000 €: 35%

  • Πάνω από 36.000 ευρώ: 45%

Για παράδειγμα, για εισόδημα από ενοίκια 20.000 ευρώ:

  • Το 2025: 12.000 ευρώ με συντελεστή 15% (1.800 ευρώ) συν 8.000 ευρώ με συντελεστή 35% (2.800 ευρώ), ήτοι συνολικά 4.600 ευρώ.

  • Από το 2026: 12.000 € με συντελεστή 15% (1.800 €) συν 8.000 € με συντελεστή 25% (2.000 €), συνολικά 3.800 €.

  • Αυτό σημαίνει εξοικονόμηση 800 ευρώ.

Οι συντελεστές αυτοί ισχύουν ανά ιδιοκτήτη. Επομένως, εάν μια κατοικία έχει δύο ιδιοκτήτες, για παράδειγμα ένα ζευγάρι που την αγόρασε από κοινού, ο καθένας επωφελείται ξεχωριστά.

Χαμηλότερος ΦΠΑ για τα παραμεθόρια νησιά

Εάν ζείτε σε ένα από τα μικρότερα παραμεθόρια νησιά, θα επωφεληθείτε επίσης από χαμηλότερο συντελεστή ΦΠΑ. Όπως ανακοινώθηκε, ο ΦΠΑ μειώνεται κατά 30% από το 2026 για τα παραμεθόρια νησιά με πληθυσμό έως 20.000 κατοίκους. Το μέτρο ίσχυε προηγουμένως μόνο για πέντε νησιά και τώρα επεκτείνεται σε δεκάδες περιοχές, συμπεριλαμβανομένων τμημάτων του Βόρειου Αιγαίου, των Δωδεκανήσων και του Εύρου. Τα νησιά που περιλαμβάνονται στον μειωμένο συντελεστή:

  • Λίψη (Δωδεκάνησα) — 778

  • Τήλος (Δωδεκάνησα) — 746

  • Αγαθονήσι (Δωδεκάνησα) — 202

  • Χάλκη (Δωδεκάνησα) — 475

  • Μεγίστη (Δωδεκάνησα) — 584

  • Κάλυμνος (Δωδεκάνησα) — 17.752

  • Νίσυρος (Δωδεκάνησα) — 1.048

  • Πάτμος (Δωδεκάνησα) — 3.283

  • Σύμη (Δωδεκάνησα) — 2.603

  • Κάρπαθος (Δωδεκάνησα) — 6.567

  • Κασός (Δωδεκάνησα) — 1.223

  • Αστυπάλαια (Δωδεκάνησα) — 1.376

  • Λήμνος (Λέσβος) — 16.411

  • Άγιος Ευστράτιος (Λέσβος) — 257

  • Ικαρία (Σάμος) — 8.843

  • Φούρνοι (Σάμος) — 1.343

  • Οινούσες (Χίος) — 911

  • Ψάρα (Χίος) — 420

  • Σαμοθράκη (Εύρος) — 2.596

Απαλλαγή από τον ΦΠΑ για νέες κατασκευές

Ο ΦΠΑ 24% στις νεόδμητες κατοικίες εξακολουθεί να μην εφαρμόζεται το 2026. Η αναστολή άρχισε το 2020 και παρατείνεται κάθε χρόνο έκτοτε, ενώ πλέον έχει επιβεβαιωθεί μέχρι το τέλος του 2026 βάσει του Νόμου 5246/2025. Βάσει αυτού, οι κατασκευαστές μπορούν να ζητήσουν απαλλαγή για συγκεκριμένα έργα, οπότε αντί για ΦΠΑ 24%, ένα νέο ακίνητο υπόκειται μόνο στον φόρο μεταβίβασης 3,09%*. Για τον αγοραστή, αυτό αποτελεί σημαντική εξοικονόμηση, καθώς ο ΦΠΑ είναι πολύ υψηλότερος από τον φόρο μεταβίβασης.*Σημαντική

ενημέρωση: *Σημαντική ενημέρωση: Ο Έλληνας Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ανακοίνωσε ότι ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων για αγορές από πολίτες εκτός ΕΕ πρόκειται να αυξηθεί στο 15%, με την αλλαγή να αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2027. Η νομοθεσία εφαρμογής δεν έχει ακόμη δημοσιευτεί, οπότε το τελικό πεδίο εφαρμογής, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου με τον οποίο θα αντιμετωπίζονται τα οικόπεδα και τα εμπορικά ακίνητα, δεν έχει ακόμη επιβεβαιωθεί.

Οι αλλαγές στον φόρο ακίνητης περιουσίας με μια ματιά

Συνοπτικά, τα μέτρα που ανακοινώθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2025 περιλαμβάνουν:

  • Μείωση του ετήσιου φόρου ακίνητης περιουσίας για ιδιοκτήτες κατοικιών σε μικρές πόλεις και χωριά

  • Μειωμένο συντελεστή για εισόδημα από ενοίκια μεταξύ 12.001 και 24.000 ευρώ

  • Χαμηλότερο συντελεστή ΦΠΑ για τα παραθαλάσσια νησιά και συνέχιση της απαλλαγής από τον ΦΠΑ για τις νέες κατασκευές

Μέσω αυτών των μέτρων, μεγάλα τμήματα των ιδιοκτητών ακινήτων στην Ελλάδα αναμένεται να ωφεληθούν. Είτε διαθέτετε ήδη κατοικία είτε σκοπεύετε να αγοράσετε, αυτές οι αλλαγές μπορούν να σας βοηθήσουν να προγραμματίσετε τον προϋπολογισμό σας για τα ακίνητα και τα εισοδήματα από ενοίκια για το 2026 και τα επόμενα χρόνια.

Ψάχνετε για σπίτι στην Ελλάδα;

Επικοινωνήστε μαζί μας!

Μπορεί επίσης να σας αρέσει